top of page

TIPPEK A BEFŐZÉSHEZ



Karácsonyi készülődésem kapcsán, miután összeállt a fejemben a menü, kamrámban nézelődtem és szemembetűnt a sok szép, télire eltett befőtt. Végigfutott a fejemben hogy mennyi minden kellett ahhoz, hogy ezekben itt és most gyönyörködhessek. Ezt szeretném most Veletek megosztani.

Első fontos dolog a tároló edények megfelelő előkészítése, itt tudom ajánlani, hogy a csavaros tetőket alapos mosás után dobjuk bele egy percre forró vízbe amihez pici natrium benzoátot kell tenni, mert ha elromlik a befőttünk, sokszor a tető a hibás és innen ered a baj. Ezek után természetesen csak a hibátlan gyümölcs jöhet számításba. Mosás, hámozás után, forró szirupban megfőzöm üvegekbe rakom, fövő sziruppal tele töltöm. (A szirup nálam 1 liter vízből és 40 dkg cukorból áll.) Picike tartósítót is teszek a tetejére, lezárom és jöhet a száraz dunszt. Amit most leírtam ez egyik fajtája a befőzésnek, az én Édesanyám a másik verziót haszhálta amikor a nyers dolgot üvegbe zárta a hozzávalókkal és főzve dunsztolta. Én apró puha gyümölcsöknél szoktam ezt a módszert alkalmazni. De mi is az a dunszt? A dunszt az egy tartósítási módszer ami tovább melegen tartja a befőttet. Ilyen módszer például egy vastag pléddel letakarni a megtöltött befőzött üvegeket, hogy lassabban hűljön ki. Ez a száraz dunszt. A nedves dunszt ettől abban különbözik, hogy itt egy nagy fazékban főzzük üvegestöl a befőttnek valót és amikor kész, fedőt teszünk rá, és ebben a lében hagyjuk kihülni. A befőzés egyik aranyszabája a tisztaság, ha itt mulasztunk, lehet, hogy az egész munkánk hiába való volt.

A család nagy kedvence az őszibarack befőtt, ezért ebből készül a legtöbb. Tehetem ezt azért, mert a párom egész évben gondos szakértelemmel ápolja gondozza csodás gyümölcsösünket, nekem pedig egyenes út vezet a fefdolgozásig. Teszem is örömmel, mondhatom élvezet a sok zamatos gyümölcsök ízét, valahogy télire elraktározni. Ennek egyik folyamata az őszibarack befőzés. A hibátlan barackokat megmosom, meghámozom, szirupban megfőzöm. A szirupba teszek kevéske citromsavat, ettől szép világos lesz és a sav tartósít is. Forrón üvegekbe rakom és feltöltöm forró sziruppal. A tetejére rakok egy késhegynyi tartósítót, ezután lezárom, és száraz dunsztba teszem kb. fél napra, aztán irány a kamra, jöhet a tél!


Egyenlőre ennyit, részletesebben késöbb. Ha valakinek lesz kérdése tegye fel én szívesen válaszolok.



HOGYAN

KOMMENTELJEK?

KORÁBBI POSZTOK

bottom of page